Historia ruchu lewostronnego w Japonii

Na wstępie chciałabym opowiedzieć pokrótce historię ruchu prawostronnego na świecie. Nim samochody zostały wynalezione obowiązywał ruch lewostronny. Rycerze jak i osoby noszące miecz woleli trzymać miecz po lewej stronie. Większość społeczeństwa jest praworęczna, umiejscowienie pochwy po lewej dawało lepszy i szybszy dostęp do miecza. Dodatkowo dzięki temu że miecze były na zewnątrz w ruchu lewostronnym, nie było problemu ze zderzaniem co gdyby się zdarzyło mogło prowadzić do pojedynku. Osobom praworęcznym jest też łatwiej wejść na konia od lewej strony, szczególnie z mieczem u boku. Dodatkowo łatwiej wejść na konia z boku drogi a nie na jej środku. Jeśli więc ktoś wchodzi po lewej stronie, naturalną koleją rzeczy po tej też zostaje. W 1700 roku przewoźnicy zaczęli używać wozów do przewozu towaru. Wozy te nie miały siedzenia tak więc przewoźnik siadał na lewym koniu aby prawą ręką było mu wygodniej uderzać batem wszystkie konie. Ponieważ tak jak w dzisiejszych autach, przewoźnicy siedzieli z lewej strony chcieli aby inni mijali ich także z lewej aby łatwiej mogli zobaczyć czy ktoś na nich nie wpadnie. Jechali więc z prawej strony co zaczęło kolidować z obecnie przyjętym ruchem. Oficjalną zasadę wprowadził dopiero Napoleon w 1794. W wielkiej Brytanii ruch pozostał lewostronny ponieważ Anglia była przeciwna Napoleonowi tak więc i jego zasadzie.

In Yokohama 1874

W Japonii w okresie Edo kiedy to samurajowie rządzili krajem panował ruch lewostronny z tego samego powodu co u nas na początku. Samurajowie poruszali się z Katanami u boku więc woleli przemieszczać się po lewej stronie drogi. W roku 1872 pojawiła się w Japonii pierwsza kolej. Trzy kraje zaproponowały współprace Japońskiemu rządowi, były to: USA, Francja i Wielka Brytania. Wygrała W.Brytania ponieważ jako pierwsza ukończyła budowę torów kolejowych. Jako, że w Wielkiej Brytanii ruch jest lewostronny naturalnym jest że zaimplementowali go także w kolei budowanych dla Japonii. Od tego zaczęła się wielka rozbudowa sieci kolejowej w Japonii. Gdyby to Francja albo Ameryka wygrała w Japonii pewnie byśmy mieli dziś ruch prawostronny. Drogi do podróży konnej odwzorowały ruch lewostronny, w późniejszym czasie samochody także. Po drugiej wojnie światowej kiedy to wojska Amerykańskie zajęły Okinawe, tymczasowo wprowadzono tam ruch prawostronny. Zmiana z potworem na ruch lewostronny nastąpiła 30 lipca 1978 roku.

Samurai Men
Zdjęcie Samurajów z roku 1880, jak widać broń mają po lewej