Japońskie gry karciane

 

W Japonii istnieje wiele gier karcianych, w które nadal gra się podczas spotkań rodzinnych i towarzyskich. Do najbardziej popularnych należą daihinmin oraz shichi narabe. Gry te są rozgrywane jedną talią wspólną dla wszystkich graczy, a wynik zależy raczej od ”uśmiechu losu”, niż od umiejętności gracza. Niekiedy jednak przewidywanie posunięć przeciwnika sprzyja wygranej, a czasem wymaga nie lada myślenia perspektywicznego i oczywiście logiki!

Daihinmin

Daihinmin (大貧民. tłum. ekstremalnie biedny), znana również jako daifugō (大富豪, czyli wielki milioner), to gra karciana przewidziana na 4- 8 graczy rozgrywana standardową talią 52 kart. Celem gry jest pozbycie się wszystkich kart, tak szybko, jak to możliwe , grając coraz wyższymi kartami od kart poprzednika. Zwycięzcę gry nazywa się daifugō, natomiast przegranego daihinmin.

daihinmin

Przebieg gry: Każdy z graczy biorący udział w grze po 1. rundzie posiada swój tytuł: daifugō (zwycięzca). daihinmin (przegrany), fugō (II miejsce w poprzedniej rundzie), heimin (kolejne miejsca) oraz hinmin (przedostatnie miejsce).

Daihinmin (przegrany) tasuje i rozdaje wszystkie karty. Po rozdaniu karty musi oddać swoje 2 najlepsze karty dla daifugō,  daifugō dla fugō itd., natomiast daihinmin dostaje 2 najgorsze karty od daifugō. Zamiana ta nosi nazwę zeikin (podatek). Karta wyłożona na stół musi zostać pobita przez wszystkich kartą o większej figurze od ostatniej karty, nie ma znaczenia kolor. Na stół można wyłożyć także pary o tej samej figurze np. dwie 5-ki, którą można pobić jedynie wyższą parą o tej samej figurze, np. dwie 9-tki, bądź trójki  o tym samym kolorze, będące w kolejności, np. możemy położyć pik 4, 5, 6, które można pobić trójką np. trefl 7, 8, 9 (konieczna kolejność).

Shichi Narabe

Shichi narabe (7並べ )to  japońska gra karciana dla 4 osób rozgrywana standardową talią 52 kart. Celem gry jest jak najszybsze pozbycie się kart. Wygraną jest osoba, której zabraknie kart, pozostali gracze otrzymują karę punktową (w zależności do ilości pozostałych karta np. 1 karta- 1 punkt).

Przebieg gry:  Rozdajemy wszystkie karty z talii. Po rozdaniu kart wszystkie 7-ki są wykładane w centralnym punkcie stołu. Każdy zawodnik w swojej kolejce dokłada kartę zgodnie z kolorem i figurą do 7-ek. Pierwszymi kartami, które zostaną dołożone będą 6-ki i 8-ki. Jeżeli nie posiadamy odpowiednich kart 3 razy w ciągu gry możemy ominąć kolejkę. Jeżeli posiadamy jokera możemy ominąć jedną kartę i zagrać następną, którą posiadamy, np. jeżeli 6-ka jest na stole, a my posiadamy 4-kę możemy jokerem zagrać zamiast 5-ki.

 

źródła zdjeć: okayama-u.ac.jp