Sztuka układania kwiatów – ikebana 生け花

 

Ikebana dosłownie oznacza ”żyjące kwiaty” i jest japońską sztuką układania kwiatów, zwaną także kadō 花道 – „drogą kwiatów”.  Jest to jednak sztuka zupełnie inna od tej, którą znamy z naszych rodzimych kwiaciarni. W ikebanie bukiet żyje i łączy w sobie elementy natury oraz człowieka, przy czym łączy się również z filozofią bliskości człowieka z naturą.

 

Ikebana polega na odnajdywaniu i tworzeniu harmonii linearnej konstrukcji, rytmu i koloru. Nie są istotne ilość kwiatów, czy ich barwy, ale linearny aspekt kompozycji. Ponadto w „bukiecie” ważne są nie tylko kwiaty, ale także wazon, łodygi, liście i gałęzie. Cała struktura ikebany opiera się na trzech głównych punktach, symbolizujących niebo, ziemię i ludzkość.

Początkowo kompozycje roślinne służyły do dekorowania świątyń buddyjskich, a z czasem obrzęd sakralny przerodził się w sztukę.

Za prekursora ikebany uznawany jest mnich Ikenobō Senkei, żyjący w XV wieku. Od jego czasów powstało wiele szkół układania kwiatów, jednak tą najstarszą i najważniejszą jest Ikenobō-ryū, w której od 45 pokoleń ród Ikenobō naucza sztuki ikebany i popularyzuje styl rikka , czyli stojące kwiaty.
Odmiennym stylem jest nageirebana, kwiaty wrzucane, który to zapoczątkował wiele popularnych współcześnie kierunków.

Ikebana jest także przedmiotem nauczanym w szkołach i na uniwersytetach. Należy dodać, iż ciągle powstają nowe style i kierunki tworzenia kompozycji roślinnych, jednak większość ze szkół kieruje się podobnymi zasadami. W szkole Sobiryu znajdziemy oprawione i wiszące na ścianie „przykazania” twórców ikebany. Wszystkie są równie ważne i dlatego każde z nich ma numer 1…

1. ikebana ma promienieć pięknem i chociaż została stworzona ludzką ręką, ma urzec nawet bóstwa

1. podstawowym zadaniem człowieka układającego ikebanę jest podążanie kadō, czyli drogą kwiatów

1. jeżeli brakuje pozytywnej energii i harmonii, nie może być mowy ani o humanitarnym społeczeństwie, ani o sztuce ikebany

1. jedynie dzięki niepokonanemu i niestrudzonemu poświęceniu człowiek i kwiat staną się jednym

1. wraz z upływem lat odgłos nożyc pobrzmiewa rdzą -nożyce przejawiają znużenie i lenistwo

1. zanim zaczniesz kwiat modelować, wsłuchaj się w niego, stań się jego sercem

1. każde zetknięcie się z ikebaną jest punktem startowym i równocześnie zenitem

1. chcę modelować kwiaty spokojną i stanowczą ręką oraz w zgodzie z samym sobą

1. w kwiatach odbija się osobowość tego, kto je układa

1. piękne dla oka i duszy dzieła powstają za sprawą wewnętrznej harmonii i pokojowego nastawienia

 

źródła zdjęć: ko-ala.com, sobiryu.jp, suikouryu.jp