Komunikacja miejska w Tokio

 

Tokio jest pokryte siecią pociągów, metra i linii autobusowych. Największą popularnością cieszą się linie kolejowe obsługiwane przez JR East oraz linie metra. Najważniejszą linią JR w Tokio jest JR Yamanote- pętla, która łączy wiele centrum miast przynależących do Tokio. Linii metra, które łączą centra i działają w okręgu Yamanote jest 13. Yamanote posiada 6 głównych stacji: Tokio, Ueno, Ikebukuro, Shinjuku, Shibuya i Shinagawa, na których zaczyna się bieg większość pociągów podmiejskich.

 yamanote

Metro obsługiwane jest przez 2 firmy: The Toei Subways (4 linie) i Tokio Metro (9 linii). Obecnie tokijskie metro to najrozleglejszy system na świecie oraz najbardziej obciążony- przewozi dziennie 7-8 mln pasażerów. Spośród 13 linii metra 8 ma wyloty i torowiska prowadzone na ziemi lub ponad gruntem na wiaduktach. Linie metra są oznakowane różnymi kolorami.

Mapa Metra w Tokio (Eng. PDF)

Metro działa również w Osace, Jokohamie Fukuoce, Kioto, Sapporo i kilku innych miastach.

Gdy zamierzamy podróżować po Tokio różnymi środkami transportu powinniśmy rozważyć zakup biletu jednodniowego. Tokyo Free Kippu (1580 jenów) umożliwia nam nielimitowane korzystanie z wszystkich linii metra oraz pociągów JR, autobusów i tramwajów obsługiwanych przez Toei. Bilet ten można kupić  w kasie lub w automacie. Dzięki biletowi jednodniowemu możemy szybko przechodzić przez rogatki stacyjne bez tracenia czasu przy automatach biletowych.

automat1 automat2

Automaty biletowe w większości posiadają menu w języku angielskim, dodatkowym ułatwieniem są również kolory linii metra. Nazwy stacji na peronach również podawane są w języku angielskim. Metro, podobnie jak inne środki transportu miejskiego, kończy jeździć około północy, a zaczyna około 5 rano.

Autobusy w Tokio stanowią transport uzupełniający w stosunku do metra i kolei. Pętle autobusowe (basu noria) umiejscowione są w okolicy dworców kolejowych. Zasady płacenia, a także wsiadania do autobusów, są różne. Do niektórych autobusów wsiada się przednimi drzwiami, a pieniądze za przejazd wsuwa się do otworu przy stanowisku kierowcy. W takich autobusach wysiadamy środkowymi drzwiami. Niekiedy do pojazdu wsiada się właśnie środkowymi lub tylnymi drzwiami. Bilety, numerowane, pobieramy wówczas z automatów. Należy sprawdzić, jakiej kwocie pieniężnej odpowiada numer wydrukowany na bilecie. Wykaz opłat wyświetlany jest na tablicy w przedniej części pojazdu. Płacimy wrzucając odliczoną kwotę do otworu przy stanowisku kierowcy, podczas wysiadania.