Wybory „Mistera Mnichów” promują buddyzm w Japonii

W Japonii dominują dwie religie – rodzimy shintoizm oraz wywodzący się z Indii buddyzm, który przybył do Kraju Kwitnącej Wiśni około VI wieku. Często zdarza się jednak, że Japończycy praktykują obrzędy i jednej, i drugiej religii, i jest to dość powszechne zjawisko. Mimo to religia zdaje się odgrywać coraz mniejsza rolę w w ich życiu i buddyjscy mnisi postanowili to zmienić, na przykład poprzez zakładanie kawiarni, gdzie można napić się herbaty i porozmawiać o buddyzmie z mnichem, lub nawet bary, gdzie zamiast herbaty podaje się alkohol.

Na kreatywny sposób promocji buddyzmu wpadł również Kazuma Hayashi, mnich prowadzący witrynę obohsan.com oraz firmę organizującą pogrzeby w obrządku buddyjskim. Na targach Life Ending Industry Expo w Tokio w sierpniu 2016 r. zorganizował konkurs na „najprzystojniejszego mnicha”, czyli wybory Mistera Mnichów.

Według organizatora, oddalanie się ludzi od religii wymaga działania i odnalezienia sposobu na to, aby mogli oni odnaleźć miejsce dla buddyzmu w swoich codziennym życiu, nie tylko podczas ceremonii pogrzebowych. Receptą na to ma być promowanie religii. Uczestnicy konkursu odpowiadają na pytania, a także dają pokaz swoich talentów. Widzowie oddają głosy na swoich faworytów i ten z największą ilością wygrywa.

W tym roku w konkursie wzięło udział 3 mnichów: mnich Aigen Yokoyama z prefektury Chiba, który dał pokaz karate; mnich i radiowy DJ Renka Haseo z prefektury Aichi, oraz pierwsza w historii konkursu damska uczestniczka oraz zwyciężczyni tegorocznej edycji, Koyu Osawa, która dała pokaz medytacji i tym samym zdobyła serca publiczności.

Konkurs jest dowodem na to, że wraz z upływem czasu zmienia się stosunek Japończyków do religii, jednak wciąż odgrywa ona ważną rolę i wymaga jedynie dostosowania do specyfiki czasów, w których żyją jej wyznawcy.

 

źródła zdjęć: reuters.com, ifcx.jp, afpbb.com